Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu usprawnienia korzystania z jego zasobów oraz w celach statystycznych. Jeśli nie zgadzasz się na zapisywanie ciasteczek w pamięci komputera, zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.
isel.pl - Angielski na poważnie

Blog językowy

Data:

13 stycznia 2008 r.

Temat:

Korepetycje


Od wielu lat korepetycje cieszą się niesłabnącą popularnością i uznawane są za najlepszy, chociaż niestety najdroższy sposób na naukę języka. Pozwalają nadrobić zaległości, poszerzyć wiedzę, przygotować się do ważnych egzaminów. Jednak nie zawsze korepetycje spełniają oczekiwania uczniów. Grecki filozof Protagoras powiedział: miarą wszystkiego jest człowiek. Ta sentencja idealnie pasuje również do nauczania angielskiego. Nie ma czegoś takiego jak dobra lub zła szkoła/kurs - jest tylko dobry albo zły nauczyciel. Dlatego decydując się na korepetycje, powinniście mieć świadomość, że korepetytor korepetytorowi nierówny, a cena nie zawsze świadczy o jakości nauczania.

Na co należy zwracać uwagę wybierając korepetytora?

Po pierwsze, kwalifikacje korepetytora. Można poprosić o przedstawienie dyplomu ukończenia studiów lub certyfikatu językowego, potwierdzającego odpowiednią znajomość języka. Niektórzy być może będą mieli obawy, że pytanie o kwalifikacje może zostać uznane za niestosowne czy niegrzeczne, ale tego typu dylematów trzeba się jak najszybciej pozbyć, bo zbyt dużo mamy do stracenia, źle inwestując swój czas i pieniądze.

Po drugie, system nauczania. Korepetytor na pierwszym spotkaniu powinien:

  • ocenić stopień znajomości języka przez ucznia,
  • przedstawić metody i techniki, które będzie stosował (jeśli np. zależy nam na umiejętności wypowiedzi ustnych, to korepetytor powinien znać odpowiednie techniki i ćwiczenia, które rozwijają przede wszystkim tę sprawność językową),
  • zapoznać ucznia z materiałami dydaktycznymi (podręcznikiem, dodatkowymi ćwiczeniami, wykazem lektur itp.),
  • omówić, jak będzie wyglądać każda lekcja (poprawa zadania, odpytywanie/powtarzanie, wprowadzanie nowego materiału, ćwiczenia praktyczne),
  • podać kryteria oceniania postępów (jest to ważne, bo przecież musimy wiedzieć, czy jest sens kontynuować naukę),
  • przedstawić systemem powtórek (Korepetytor nie może zakładać, że powtarzanie to indywidualna sprawa ucznia. Obaj muszą przyjąć na siebie odpowiedzialność, bo powtórki to jedna z najważniejszych rzeczy w nauce angielskiego.)

Po trzecie, sprawy formalne, takie jak: cena za lekcję, czas trwania lekcji (45 czy 60 minut), sposób płatności (czy płacimy po każdej lekcji, czy opłata za miesiąc z góry). Dla ucznia i korepetytora ważne jest również to, co robić w przypadku nieobecności. Czy opłacone z góry lekcje przepadają, gdy uczeń nie przyjdzie, czy można będzie je odrobić w innym terminie. Koniecznie trzeba to ustalić, ponieważ jest to chyba najczęstszy powód konfliktów. W przypadku płacenia po każdej lekcji, korepetytor złości się, tracąc czas i pieniądze, gdy uczeń często opuszcza zajęcia, a z kolei uczeń, w przypadku opłat z góry, uważa za krzywdzące płacenie za zajęcia, których nie było. Dlatego warto dowiedzieć się, czy istnieje możliwość odrabiania zajęć.

Na koniec jedna rada: jeśli z jakiegoś powodu nie odpowiada Ci korepetytor, po prostu go zmień. Nie zwlekaj, bo w tym wypadku przysłowie czas to pieniądz nabiera dodatkowego wymiaru - nieefektywne korepetycje to rzeczywista strata i czasu, i pieniędzy.

Spis tematówPoprzedni tematNastępny temat

Komentarze do tego tekstu możesz znaleźć na forum.

© 2004-2017 Jacek Tomaszczyk & Piotr Szkutnik