Egzamin maturalny w części obowiązkowej, oprócz języka polskiego i matematyki, obejmuje również egzamin z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym. Podczas 120 minut egzaminu sprawdzane są: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość środków językowych oraz umiejętność tworzenia tekstów. Do uzyskania jest 50 punktów, czyli jeden punkt to 2% na egzaminie. Przy otrzymaniu 15 punktów, czyli zdobyciu 30%, egzamin uznaje się za zdany. Po zmianach wprowadzonych w 2015 roku punktuje się znajomość gramatyki oraz struktur leksykalnych, za które można na egzaminie uzyskać 20%.
Sprawdzanie rozumienia ze słuchu odbywa się na podstawie tekstów autentycznych lub zaadaptowanych z oryginalnych. Teksty te są czytane przez osoby, dla których język angielski jest językiem natywnym. Słuchanie trwa około 20 minut. W tej części egzaminu pojawiają się zazwyczaj 3-4 zadania typu prawda/fałsz, dobieranie, wielokrotny wybór. Za tę część egzaminu można otrzymać aż 30% całości wyniku.
Kliknij, aby zobaczyć arkusz egzaminacyjny
Testowanie rozumienia tekstów pisanych (autentycznych lub zaadaptowanych z oryginalnych) odbywa się na podstawie 3-4 zadań typu dobieranie, prawda/fałsz i wielokrotny wybór. Długość tekstów waha się od 900 do 1200 słów. Ta część egzaminu stanowi 30% całości wyniku.
Kliknij, aby zobaczyć arkusz egzaminacyjny
W tej części egzaminu sprawdzana jest znajomość gramatyki oraz struktur leksykalnych na podstawie tekstów oryginalnych lub zaadaptowanych. Są one przedstawione w ćwiczeniach na dobieranie oraz wielokrotny wybór. Ta część egzaminu to wspomniane wcześniej 20% całości. Zakres środków podlegających ocenie znajduje się w Informatorze maturalnym na stronach 27-35.
Kliknij, aby zobaczyć arkusz egzaminacyjny
Sprawdzenie umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnej polega na napisaniu wiadomości elektronicznej (e-mail), listu w formie tradycyjnej, wiadomości na blogu lub forum internetowym. Teksty takie mogą zawierać elementy opisu, relacjonowania, uzasadniania opinii, w tym przedstawianie wad i zalet różnych rozwiązań. Zdający realizuje zadanie odnosząc się i rozwijając 4 elementy zawarte w poleceniu. Tekst powinien mieć długość od 80 do 130 słów.
Kliknij, aby zobaczyć arkusz egzaminacyjny
Oceniając wypowiedzi na poziomie podstawowym pod uwagę bierze się:
Treść – czy zdający odniósł się poprawnie i w pełni do wszystkich elementów polecenia i rozwinął go odpowiednio. Np.:
Opisz przygotowania do udziału w przedstawieniu.
W trzecim przypadku uczeń spełnia wymagania postawione przed nim w tym elemencie wypowiedzi.
Spójność i logika
Ocenia się czy tekst jest logiczny i spójny na poziomie zdań, akapitów i całego tekstu. Jeśli tekst jest zbiorem przypadkowych zdań, to jego nielogiczne fragmenty są oznaczane i wpływają na ocenę.
Zakres środków językowych
W tym kryterium oceny punktuje się różnorodność zastosowanych konstrukcji gramatycznych i struktur leksykalnych. Jeśli zdający używa prostych słów o tzw. „wysokim stopniu pospolitości”, jak np.: great, nice, interesting, funny itp., otrzymuje mniejszą liczbę punktów.
Poprawność środków językowych
Określa się tu liczbę błędów gramatycznych, leksykalnych (zastosowane słownictwo) oraz ortograficznych. Ocenia się również wpływ błędów na komunikatywność wypowiedzi pisemnej. W przypadku osób ze stwierdzoną dysleksją nie bierze się pod uwagę błędów ortograficznych.
Tabela oceny pracy pisemnej – matura podstawowa:
Treść | Spójność i logika | Zakres środków językowych | Poprawność środków językowych | RAZEM |
0-1-2-3-4 | 0-1-2 | 0-1-2 | 0-1-2 |
Za pracę pisemną można otrzymać 10 punktów, co stanowi 20% całości egzaminu.
Podsumowując, rozkład procentowy poszczególnych składowych egzaminu na poziomie podstawowym wygląda następująco:
Informacje zostały przygotowane w oparciu o Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego dostępnego na stronie www.cke.edu.pl.
© 2004-2023 Jacek Tomaszczyk & Piotr Szkutnik